Co dělat pro zdravý spánek?

Už se vám někdy stalo, že jste se probudili do nového dne, ale byli jste ještě více rozlámaní, než když jste se ke spánku ukládali? To potom není ten nejlepší start do nového dne... Pro kvalitní spánek toho ale můžeme přeci dělat tolik! Chcete se inspirovat, co vše může ovlivňovat váš spánek?

Pro začátek to chce kvalitní matraci! Nechte si poradit odborníky, která matrace by splňovala vaše požadavky a hlavně! Přijďte si ji vyzkoušet! Není nic lepšího, než si do Studia zdravého spánku v Brně přijít vyzkoušet matraci jednu po druhé a rozhodnout se, která splňuje vaše požadavky, a na které se vám bude nejlépe spát.

A pokud už máte vybránu kvalitní matraci, postel i rošt, nechte se inspirovat následujícími radami, jak na zdravý spánek. Seznam dal dohromady ten nejpovolanější - výrobce kvalitních zdravotních matrací Magniflex.

Matrace Magniflex

 

1.       Vysoký příjem cukru brání spánku.

Náš organismus je velmi dobře nastavený stroj. Ve chvíli, kdy mu dopřejeme kvalitní zdroj energie a adekvátní množství spánku, tak si nastavujeme velmi dobrou rovnici, která bude našemu zdraví prospěšná. Pokud ale budeme přijímat mnoho cukru, budeme mít nadbytek energie, která nebyla spálena, bude se nám hůře usínat. Stejně tak i nadbytek spánku ale může způsobovat problémy s nadváhou.

Najděte si svou vlastní optimální hladinu spánku a ten se snažte dodržovat. Když to spojíte s adekvátním množství přijatého cukru, který by měl odpovídat hodnotě přibližně 10 % z vašeho denního příjmu potravin, uvidíte, jak se budete ráno svěží probouzet!

 

2.       Nedostatek spánku poškozuje mozek.

Spánková deprivace je bohužel fenoménem, který se v dnešní době poměrně rychle rozšiřuje. Žijeme ve městech, kde je přemíra světel. Zvykli jsme si usínat u televize či počítačů. Zkrátka odevšad na nás míří zdroje světel a světlo přeci znamená bdělost. A tím můžeme mást svůj mozek. Že by měl zůstat aktivním ještě déle, než je potřeba. Ale ve chvíli, kdy mozek a jeho buňky, neurony, nedostávají potřebný odpočinek a čas k regeneraci, snižujeme jim jejich funkci.

Dopřejte si dostatek spánku! Ne nadarmo se říká, že ráno je moudřejší večera.

 

3.       Lidé, kteří nemají dostatek spánku, rychleji stárnou.

Nejenže během spánku odpočíváme. My, a naše tělo, během spánku především regenerujeme! Svaly, nervy ale i kůže a tím pádem samozřejmě i pleť - to vše přes noc čerpá energii na další den. Pokud jim dopřejeme dostatek kvalitní regenerace, budou nám pomáhat a sloužit ještě mnoho dalších let.

Udělejte tedy něco pro svou krásu. Spěte!

 

4.       Ideální teplota pro kvalitní spánek je 18 °C.

Téma, které nikdy nezevšední a nikdy se na něm partneři nedokážou domluvit. Někdo rád spí v chladnějším prostředí a někdo raději v teple. Každý to má rád jinak. Ale i doktoři preferují, aby teplota v ložnici byla nižší než v celém domě. Ideální průměr je totiž 18 °C. Komfortní teplota, při které vám neomrzne nos a ani se nemusíte pořád odkopávat, jaké je vám teplo.

Vyzkoušejte to! Zkuste na pár dní nastavit teplotu v ložnici na 18 °C a sledujte změnu - odpočinek bude mnohem kvalitnější!

 

5.       Sledování televize před spaním škodí kvalitnímu spánku.

Světlo, zvukové vjemy a zaměstnání mozku. To je špatný příklad, jak si odpočinout před spánkem. Hodně lidí si navyklo před spánkem sledovat televizi, hrát hry na telefonu nebo sledovat seriály na počítači. Jakákoli elektronika ale vyzařuje modré světlo a to potlačuje tvorbu hormonu zvaný melatonin. Ten se tvoří jen za tmy a umožňuje regulovat usínání. Tím, že před spaním sledujete televizi si snižujete tvorbu tohoto hormonu a tím hůře usínáte a nedopřejete si tak kvalitní spánek.

Co třeba raději knihu? Dopřejte si chvíli před spánkem bez technologií a uvidíte, jak se vám bude líp spát.

Únava

 

6.       Aktivní život během dne pomáhá ke kvalitnímu spánku v noci.

A to přece známe už odmala! Dítka je potřeba pořádně zaměstnat a unavit, aby v noci pěkně spala. Protože ve chvíli, kdy naše tělo unavíme a spotřebujeme větší množství energie, tak nejenže se naplníme radostí díky hormonu štěstí, endorfinu, zároveň ale získáme určitý deficit, který chce tělo během spánku načerpat zpět. To co jsme vydali, musíme získat opět do depozita.

Zkuste si například na každý den nastavit limit, že ujdete alespoň 6000 kroků! Spálíte kalorie, uděláte si radost, že děláte něco pro sebe a ještě k tomu se vám bude lépe spát.

 

7.       Chcete-li dobře spát, zvykněte si chodit spát ve stejnou dobu.

Naše tělo je dobře naprogramovaný stroj. Jak mu stanovíme určitá pravidla, tak nás bude s radostí poslouchat. Všimli jste si, že právě i se spánkem je to úplně stejně? Už se vám někdy stalo, že jste se pár dní budili v určitou dobu a automaticky se tak probudili i v den, kdy to nebylo potřeba? Stejně tak s usínáním.

Zkuste si stanovit určitou hodinu, kdy budete chtít usínat. Odpočítejte si do svého probuzení 7 - 8 hodin spánku a hurá na kutě! Uvidíte, že se vám ráno bude vstávat o to líp.

 

8.       Nedostatek spánku zvyšuje chuť k jídlu a může způsobit přibírání na váze.

Snažte se dodržovat požadovanou hladinu spánku. Ve chvíli, kdy tělo nemá energii, tak vysílá signály, že ji prostě chce! A nejrychlejší energii máme z cukrů. A tak si o ně naše tělo řekne. Už se vám určitě někdy stalo, že jsme dostali neskutečnou chuť na sladkou tyčinku nebo kus ovoce. To je ta chvíle, kdy tělo potřebuje nakopnout energií.

Zdravá a vyvážená strava vám pomůže nejen ke zdravému tělu ale i zdravému spánku.

Zdravé jídlo = zdravý spánek

 

9.       Ke kvalitnímu spánku přispívá pravidelné stravování.

Protože když si nebudete hlídat stálou hladinu živin a budete vytvářet kolísavé hodnoty, bude vaše tělo bojovat, jak se s takovou situací vypořádat. Nejjednodušší reakcí vašeho těla, jak získat energii jsou dvě cesty. Buďto si o energii řekne a vy máte chuť na sladké. Anebo vás donutí k dočerpání energii a vám se bude chtít spát.

Dodržujte správnou životosprávu a váš spánkový rytmus se sám ustálí a budete si podle něj moct seřizovat hodinky!

 

10.   Čím méně budete spát, tím pravděpodobněji onemocníte.

A to přece nikdo nechce… Rýmička, kašlíček a další moribundus. Když málo nebo nepravidelně spíme, tak jsme o to více náchylní k dalším neduhům. Tělo nemá energii, jak bojovat proti bacilům a lehce se jim poddá.

Proto spěte a nabírejte energii!

 

11.   Pro spánek je špatné také nadměrné teplo.

Nejenom že se budete celou noc budit, potit a odkopávat přikrývku. Navíc se vám při vysoké teplotě v ložnici špatně dýchá.

Zkuste si nastavit 18 °C a uvidíte!

 

12.   Vyvarujte se zdřímnutí během dne.

Dát si dvacet? Jenom chvilku po O? Ale večer se vám bude špatně usínat... Jakýkoli spánek během dne vám totiž narušuje spánkový rytmus a hůře se potom spí v noci. Své o tom ví například i lidé se střídavými nočními směnami. A když je narušen spánkový rytmus, může přijít náladovost, nechuť k jídlu nebo naopak velká chuť k jídlu, deprese a celkově organismus nefunguje tak, jak by měl…

Zkuste se raději něčím zaměstnat! Pokud na vás jde spánek, najděte si nějakou aktivitu, která vás určitě povzbudí! O to lépe a s dobrým pocitem se vám bude večer usínat.

Matrace Magniflex

Co říkáte? Vyzkoušíte nějakou radu pro lepší spánek?

 

Samozřejmě, že každý z nás bude mít rytmus spánku a odpočinku nastavený jinak. Ale zkuste se byť jen trochu zamyslet, co by se například dalo vyzkoušet a sledujte na sobě změnu! Vždyť tělo máme jenom jedno - tak se o něj starejme. Kvalitní matrací, zdravou životosprávou nebo i drobnými návyky.

 

Zdravý spánek vám přinese o mnoho víc energie!

Magniflex